
Johan Fallby: Det handler om præstationer
I maj 2014 ændrede F.C. København organiseringen i den sportslige sektor, og Ståle Solbakken blev udpeget som manager, Johan Lange som teknisk direktør og Daniel Rommedahl som Club Secretary. Udefra har der mest været fokus på de ændringer, der er sket i spillertruppen, men sideløbende har man arbejdet målrettet på at styrke de enkelte dele af staben omkring holdet. I efteråret førte det bl.a. til, at David Cosgrave blev ansat som daglig leder af sundhedssektoren, og nu er endnu en vigtig brik faldet på plads med ansættelsen af sportspsykolog Johan Fallby.
- Vi har længe ledt efter en person med de rette kompetencer, og det er nu lykkedes med Johan Fallby, der har en solid erfaring inden for dette område, fortæller Johan Lange. – Vi har i forvejen ekspertise på de fysiske, sundhedsmæssige, taktiske og tekniske områder, og nu får vi også den ønskede ekspertise på det mentale område.
Svenske Johan Fallby er 46 år og uddannet i sportspsykologi fra Halmstad og Stockholms Universitet. Fra 2004-12 var han sportspsykolog i det svenske fodboldforbund, og fra 2012 ansat i en tilsvarende funktion i Djurgårdens IF, indtil han rejste til København i starten af 2015.
Han tiltrådte i FCK lige efter nytår, og vi mødte ham på hans kontor på træningsanlægget Nummer 10, hvor han havde travlt med at tale med de mange nye kolleger i klubben. Og lad os bare aflive den første myte om psykologer – der er ikke nogen briks, man kan ligge på, når man taler med Johan!
- Nej, og jeg er heller ikke klinisk psykolog i traditionel forstand, griner Johan, som har hørt myten om briksen før.
- Min ekspertise ligger inden for ”sports science” og kognitiv adfærdspsykologi, altså en mere videnskabelig tilgang til sport og idræt. På det mentale område handler det meget om at skabe et motivationsmiljø, der fokuserer på præstation. Det er ikke noget nyt, men udviklingen inden for området er gået stærkt de senere år.
- Jeg kan mærke, at der er en stor nysgerrighed til at forbedre sig i FCK og tage nye metoder og kompetencer i brug. Der er i forvejen en masse viden og erfaring i klubben, men den kan suppleres og udbygges, og det glæder jeg mig til at bidrage til. Det er en udvikling, man ser flere steder inden for topidræt. I Sverige var der for 15 år siden kun én klub, der arbejdede med det, mens det nu er cirka halvdelen af klubberne i Allsvenskan. Og hvor man før brugte ”mentaltrænere” i større eller mindre grad, er det nu uddannede sportspsykologer, der kommer ind i sportsverdenen.
- Hvad bliver dine væsentligste opgaver i F.C. København?
- I starten vil jeg være mest omkring førsteholdet, men ellers er planen, at jeg skal arbejde ca. halvdelen af tiden med førsteholdet og halvdelen af tiden med School of Excellence. På førsteholdet vil jeg både skulle arbejde med spillere og trænere, mens det på School of Excellence primært vil være med trænerne. Der er jo mange flere ungdomsspillere, så det bliver svært at få samme relationer til de enkelte spillere som til førsteholdet.
- Men lige nu er det hele stadig meget nyt, så vi er i en analysefase, hvor vi i fællesskab finder ud af, hvordan jeg skal prioritere opgaverne og bruge min tid. Det handler også meget om at lære hinanden at kende og opbygge tillid, som er utrolig vigtigt for en funktion som min.
- Hvad er forskellen egentlig på at arbejde med unge talenter i forhold til de ældre og mere etablerede spillere?
- Rammerne er vidt forskellige. På førsteholdet handler det først og fremmest om at vinde kampe hver weekend. Der er et højt og vedvarende pres for hele tiden at være på toppen, hvor man på School of Excellence arbejder mere langsigtet. Men der er også personlige forskelle. En dreng på fx 13 år ved endnu ikke rigtig, hvad han skal blive til i livet. Hvem er jeg, hvordan er jeg som menneske, hvordan skal jeg blive god fodboldspiller osv.
- En førsteholdsspiller skal selvfølgelig også være bevidst om sit niveau, men som sagt er der her meget fokus på præstation hver weekend. Sådan skal det også være i en vinderkultur, men en af mine opgaver bliver at løfte perspektivet lidt til det mere langsigtede uden at miste fokus på den næste kamp.
- En anden forskel på unge og ældre er, at School of Excellence har et tæt samarbejde med forældrene. Skolen har i forvejen tilknyttet en psykolog, Brian Jensen, som jeg skal arbejde tæt sammen med. Han arbejder med de yngste spillere op til 15 år og har også møder med deres forældre. Forældre og skole er utroligt vigtige for, at de unges liv hænger sammen. Men igen, de ældre spilleres livsvilkår er også vigtige for deres motivation og præstationer – familie, venner, børn osv.
- Kan man sige noget om, hvornår spillere typisk kan have brug for særlig mental støtte og coaching? Er det f.eks. langtidsskadede spillere?
- Ja og nej, det kommer meget an på! Ud fra de ydre omstændigheder, som fx skader, kan man godt have en teori om, at nogen har mere brug for støtte end andre, men det er ikke sikkert det holder, når det kommer til stykket. Mennesker er forskellige og har forskellige ressourcer, så det er vigtigt at tage udgangspunkt i det enkelte individ og den enkeltes behov, slutter Johan Fallby.
Johan Fallby benytter træningslejren i Portugal til at lære de enkelte spillere nærmere at kende. Her holder han oplæg for den samlede gruppe om sin rolle i klubben