Guldfest i flotte rammer

Klub FCK 2

Lanceringen af Klub FCK og det nye sæsonkorttilbud til Coca-Cola-tribunen fik folk op af stolene. Der har både været mange reaktioner på Sidelinjen og i form af mails til klubben. Vi har spurgt Dan Hammer om hans reaktion på reaktionerne?

- Jeg synes, at det er fremragende, at så mange har kastet sig ind i diskussionen både på den positive og negative side. De førstnævntes argumenter skal jeg ikke gentage, så jeg vil nøjes med at forholde mig til kritikken af tiltaget. Set fra min stol kører den i to hovedspor. For det første diskuteres det, om Klub FCK er en trussel mod fanklubben, og for det andet er der en vis skuffelse over tilbuddet om sæsonkort uden faste pladser på Coca-Cola-tribunen.

 

Lad os starte med det sidste. Hvorfor Coca-Cola-tribunen?
- Der er simpelthen ikke andre muligheder. Nedre Carlsberg er optaget af kommercielle samarbejdspartnere, Nedre Nesa er optaget af Familietribunen og Nedre Fona af fans, hvor et meget stort flertal ønsker at fastholde deres faste pladser.

 

Hvad så med øvre niveauer?
- Samme grundlæggende problemstilling om pladsmangel. De fleste vil have bemærket, at øvre Carlsberg og Fona er næsten fyldte til hver hjemmekamp, og at Øvre Nesa er det ganske ofte.  Derudover er vi rent sikkerhedsmæssigt bekymrede for at placere en såkaldt stemningstribune på øvre niveau. Det er både af hensyn til folks sikkerhed på øvre niveau og af hensyn til eksempelvis børn på nedre niveau.

 

Men kan man ikke spænde net eller lignende ud?
- Jo, men det hjælper jo hverken mod øl eller romerlys. Og så sent som i søndags var der jo nogle, der ikke kunne dy sig for at tænde ild på en tribune i Odense. Men uanset sikkerheden, så er hovedproblemet, at der ikke er plads.

 

Kunne man ikke have informeret om dette fra start?
- Det gjorde vi sandelig også på det store stemningsmøde i Sportscaféen. Der er absolut intet nyt i den kendsgerning, at der var tale om Coca-Cola-tribunen, og at dette vil betyde enkeltvise flytninger til Nedre Nesa ved BIF-kampe og internationale kampe. Jeg er ked af, at Urban Crew angiveligt er skuffede over tilbuddet, men der har været rene linjer fra dag 1 fra klubbens side.

 

Hvad så med prisen? Hvorfor skal den være ens på Fona og på Coca-Cola?
- Klubben ønsker ikke at sælge sæsonkort til lavere pris end den udbudte, og så vidt jeg er orienteret, så har det aldrig været et tema med en lavere pris. Hvis emnet var kommet op, så havde vi naturligvis understreget, at vi ikke ville sælge sæsonkort med større rabat end den nuværende.

 

Hvad sker der, hvis det nye koncept ikke er attraktivt nok til at flytte eksempelvis Urban Crew til Coca-Cola-tribunen?
- Så er Urban Crew og andre hjerteligt velkomne til at blive på C2.

 

Der har været kritiske røster fremme om klubbens motiver til at lancere Klub FCK. At det kan indebære vanskeligheder for fanklubben?
- Det har jeg så sandelig bemærket, og måske er det ikke kommet tydeligt nok frem, hvor glade alle i klubben er for det arbejde, der udføres i fanklubben. Det korte svar er, at vi ikke har nogle grunde til at svække fanklubben, men at vi har masser af gode grunde til at styrke den. Derfor har vi også skabt et koncept, hvor det vil være en ekstra fordel i Klub FCK, hvis man er medlem af fanklubben. Jeg skal ikke lægge skjul på, at det overrasker mig, at vores motiver af enkelte skeptikere udlægges anderledes, men man lærer jo så længe, man lever. Vi har ligeledes haft det hellige princip, at der ikke må forsvinde nogle af de eksisterende tilbud, for vi har prioriteret valgfriheden højt. Så hvis man ikke vil melde sig ind i Klub FCK, så kan man købe sæsonkort på præcis samme måde som altid.

 

Er der plads til både Brølet og FCK BALLS?
- Det afgør læserne. Brølet er en succes i dag, fordi det er et godt magasin. Det bliver vel ikke dårligere af, at FCK BALLS er på gaden? Personligt tror jeg, at Brølet i fremtiden bliver endnu bedre og endnu mere orienteret mod fans. På samme måde er fanklubben en succes, fordi den opfylder et behov, og hvis den fortsætter med at gøre det, så vil den også blive med at udvikle sig positivt. Fanklubbens eksistensberettigelse er forhåbentligt ikke det hidtidige fravær af en fordelsordning som Klub FCK?

 

Der var en enkelt udtalelse i artiklen her på FCK.DK, der er blevet udlagt som om du talte ned til nogle af klubbens fans? 
- Jeg fortalte ærligt og uden filter, hvad jeg følte, når jeg blev skudt i skoen, at vi skulle være interesserede i at svække fanklubben. Nogle har sat pris på ærligheden, mens andre har kritiseret den. Sådan er livet.