Tifo i Telia Parken

Planerne for de fire fanprojekter

Husk at sæsonkortholdere og abonnenters frist for at tage stilling til donation eller kompensation udløber mandag den 11. januar 2021, kl. 12:00.

Det er vigtigt, at du træffer et aktivt valg før fristen
Det er vigtigt at understrege, at dit valg – uanset om det er donation er refusion – er nødvendigt for klubben. Det er med andre ord IKKE en optimal løsning for klubben i denne svære tid, hvis ikke vi har et registreret valg fra dig. Selvom det er en god tanke, at “intet valg” er det samme som at støtte klubben, giver det os en række administrative udfordringer, som vi kan undgå ved at have et valg fra dig. 

Status på de fire fanprojekter
Vi har tidligere informeret om de fire fanprojekter, man kan vælge at donere til, og her er den seneste status på disse.

Tidsplanerne er som udgangspunkt, at alle projekter skal være klar fra næste sæsonstart i juli 2021 – enten med helt normal kapacitet eller i en størrelsesorden som ”Superliga-modellen” med op til ca. 11.000 tilskuere. Men det kan jo ændre sig, og så kan nogle af projekterne måske blive skubbet.

Fan Village
Ideen blev skabt i begyndelsen af 2020, da vi forlængede aftalen med Carlsberg og afsatte et særskilt beløb til et nyt fanmiljø. På grund af corona blev arbejdet forsinket, men til gengæld er planerne siden blevet udvidet, bl.a. takket være de beløb, der allerede er doneret til dette projekt.

Det er vigtigt at understrege, at Fan Village er for alle fangrupper på alle tribuner, og at selve størrelsen af Fan Village vil blive skalérbar, dvs tilpasset den forventede tilstrømning til kampen.

Formålet er helt overordnet af forbedre den samlede oplevelse af at gå til FCK-kamp i Parken. Planen er, at Fan Village åbner 2-4 timer før kickoff med et ambitiøst kvalitetsudbud af mad og drikke, underholdning, mulighed for at se andre kampe på storskærme m.m. Fan Village er også åben efter kampen som samlingspunkt for fans, når sejrene skal fejres - eller nederlaget diskuteres...

Lyd & lys på C-tribunen
Det vigtigste er at forbedre lyden på Nedre C, som længe har været under al kritik, fordi de nuværende højttalere er for få og forkert placeret. Står man for tæt på dem, er lyden for høj, står man for langt væk, kan man ikke høre noget, og så er der da også steder, hvor det lyder okay.

I samråd med lydeksperter har vi derfor lagt en plan, der går ud på at nedtage alle højttalere på Nedre C, fordoble antallet og ophænge dem på de rigtige steder, så lyden fordeles ensartet til alle.

Højtalerne leveres allerede 28. februar og opsættes snarest.

Lyset har været anden-prioritet i dette projekt, for det nye LED-lysanlæg, som havde premiere til Celtic-kampen for et års tid siden, fejler ikke noget. Vi kan dog stadig udvide mulighederne og dermed forbedre den samlede tilskueroplevelse ved f.eks. at sætte blåt og hvidt stemningslys på endevæggene på C-tribunen, og det forventer vi p.t. også at kunne gennemføre allerede fra marts.

Hejsesystem til tifoer på B-tribunen
Det nuværende hejsesystem er en meget simpel model med en wire tværs over B-tribunen fra det ene kontortårn til det andet, og det hele betjenes med håndkraft. Det har givet mange fantastiske, visuelle oplevelser, som har givet genlyd i hele Europa - men det kan blive endnu federe!

Planen er et maskinelt hejsesystem i siderne, som gør det at trække tifoerne lodret op til taget af Parken, så det indrammer hele "dobbeltdækkeren". Det er ikke en hyldevare, men skal specialfremstilles, og der er selvfølgelig også en række opgaver med at sikre belastningen af anlægget, betjeningen, det sikkerhedsmæssige m.m.

Eftersom hældningen på Nedre B er ret flad, får mange af de nuværende tifoer - som bliver trukket op over tribunen - et andet look, som kan forbedres betydeligt, når det nye system giver nye muligheder for at arbejde med "lodrette tifoer".

Børnezone på D-tribunen
Vi har allerede investeret meget i oplevelsen for børn og unge i de senere år, og siden 2012 er antallet af fans på familietribunen også blevet mere end tredoblet. Vi skal selvfølgelig hele tiden sikre, at tribunen også er til rådighed til mange andre formål ved kampe, koncerter og events.

Konkret arbejder vi på at opgraderer Familiezonen, som er et mobilt område, som vi bruger foran D-tribunen og til besøg ud af huset, som f.eks. FCK Tour.

På selve tribunen har vi områder, som underholder de yngste, bl.a. FIFA stationer, ansigtsmaling m.m. Her vil vi udvikle en ny aktiv station, som tager udgangspunkt i F.C. København, alt i mens man får sved på panden og pulsen op inden kampen.

Desuden ser vi på at opgradere den vores t-shirt kanon, som er et fast og populært indslag på tribunen.