Pressemeddelelse: PARKEN køber Lalandia

Overtager 75 procent af det populære sports- og aktivitetscenter på Lolland

PARKEN Sport & Entertainment A/S er blevet enige med REKA Gruppen om de overordnede vilkår for en overtagelse af sidstnævntes 75 procent af aktierne i selskaberne bag det populære sports- og aktivitetscenter, Lalandia, i Rødby på Lolland. Parterne ønsker ikke at oplyse købssummen. De øvrige 25 procent af aktierne ejes fortsat af Lalandia's daglige ledelse bestående af Christer Rosenkrands, Kaj Justesen og Poul Østergaard.

Handelen forudsætter enighed om en endelig aktieoverdragelsesaftale samt et tilfredsstillende resultat af en forestående juridisk, økonomisk og teknisk gennemgang af Lalandia's virksomhed - en såkaldt "due diligence". Processen forventes afsluttet i løbet af februar.

Lalandia har siden REKA Gruppen, Varde overtog driften i 1999 udviklet sig til Skandinaviens største og mest attraktive ferieby med et samlet areal på 72.000 kvadratmeter, der blandt andet rummer et moderne indendørs sports- og aktivitetscenter på 18.700 kvadratmeter, en 9-hullers golfbane, flere fodbold- og tennisbaner samt cirka 700 privatejede sommerhuse, hvor Lalandia varetager udlejningen på vegne af ejerne. Uafhængigheden af vejret og de utallige spændende tilbud til især børnefamilier har gjort Lalandia til en af Nordeuropas mest attraktive destinationer for korttidsferier, og på årsbasis udlejes omkring 150.000 boligdøgn og 700.000 persondøgn.

I forbindelse med handelen færdiggør REKA Gruppen en yderligere etape på 38 luksussommerhuse i området.

Et strategisk skridt
Med investeringen i Lalandia træder sports- og underholdningskoncernen PARKEN Sport & Entertainment for alvor ind på fritidsmarkedet.

-Det er et vigtigt strategisk skridt for selskabet. Vi har længe fulgt udviklingen i det veldrevne sports- og aktivitetscenter, og vi har identificeret en række potentialer for synergier, der både vil komme PARKENs eksisterende forretningsområder og Lalandia til gode. Derudover har vi naturligvis planer om at videreudvikle Lalandia's portefølje af tilbud, så den stærke markedsposition kan blive yderligere forbedret, siger bestyrelsesformand i PARKEN Sport & Entertainment Flemming Østergaard, der understreger, at det har været af stor betydning, at Lalandias nuværende ledelse fortsætter som medejere.

-Jeg har selv besøgt Lalandia flere gange, og jeg er blevet meget imponeret over kvaliteten. Centeret drives af kompetente folk med samme fokus på sund forretning som os selv. Desuden er det vigtigt for mig, at vi kan ekspandere uden at miste ledelsesmæssig fokus på koncernens eksisterende forretningsområder og fortsatte ekspansionsbestræbelser, siger Flemming Østergaard.

I et fuldt regnskabsår (første gang i 2004/2005) vil den forventede overtagelse af aktierne i Lalandia medføre en omsætningsstigning i PARKEN Sport & Entertainments på cirka 165 millioner kroner, og resultatet før transferaktiviteter og før renter, skat og minoritetsinteresser forventes forbedret med 20-25 millioner kroner t. Resultatet efter handelens afledte finansielle omkostninger, skat og minoritetsinteresser forventes at stige med 5 millioner kroner.