F.C. København markedsføres for millioner

På søndag klokken 15.00 indleder de danske mestre fra F.C. København mod AGF jagten på Brøndby IF i årets SAS-liga. I dagene op til kampen i PARKEN vil det københavnske gadebillede og hovedstadens æter være præget af Byens Hold.

Allerede fra i mandags kunne københavnerne ved cirka 175 busstop varme sig ved udsigten til en plakat, der forestiller F.C. Københavns fansektion i fuldt flor. I en række busser og S-tog minder den samme plakat de rejsende om, at SAS-ligaen står for døren. Det samme gør flere annoncer i diverse dagblade.

På en række udvalgte caféer vil byens borgere og gæster via postkort stifte bekendtskab med klubbens kampprogram i foråret, og såvel Radio Uptown som Sky Radio vil med gentagne spots i foråret sikre, at ingen københavner er i tvivl om, hvornår PARKEN lægger græs til Løvernes leg. Derudover har klubben i samarbejde med hovedsponsoren Carlsberg forberedt en rullende overraskelse i bybilledet ligesom flere arrangementer i butikscentre vil gøre far, mor og børn opmærksomme på, at F.C. København har kontinentets sjoveste Familietribune.

Endelig udkommer metroXpress om fredagen i 175.000 eksemplarer med fire siders indstik om F.C. København og den forestående kamp.

Værdi på over 2 millioner kroner
Den samlede værdi af forårets markedsføringskampagne ligger mellem to og tre millioner kroner.
-Det har vi ikke betalt, for vi er også gode købmænd, når vi køber markedsføring, og samtidig ved medierne, at vor tilstedeværelse skaber en øget opmærksomhed omkring deres produkt. Det er med andre ord samarbejder med gensidige gevinster. Vi har dog sammen med Carlsberg haft pungen fremme, og det gør vi, fordi fodbold opleves bedst, hvis der er rigtigt mange mennesker på stadion, siger Flemming Østergaard, administrerende direktør i F.C. København og fortsætter:

-I løbet af vinteren har der været sat fokus på alt det negative i forbindelse med dansk fodbold. Jeg kan næsten ikke holde mere klagesang ud, og jeg håber, at F.C. København med den massive markedsføringsindsats kan være med til at fjerne fokus fra den kedelige fodboldpolitik og især fra de røde tal i regnskaberne og i stedet få blikket rettet mod grønsværen i PARKEN. Fodbold er først og sidst følelser og samvær med andre, og det budskab vil vi gerne gribe i læderet for at få frem.

F.C. København havde i mesterskabssæsonen 00/01 et tilskuergennemsnit på 17.300 til hjemmekampene i PARKEN, hvilket ikke mindst skyldtes et fremragende forår. I efteråret 2001 havde klubben cirka 14.000 tilskuere i gennemsnit til kampene i SAS-ligaen og de europæiske turneringer, og Flemming Østergaard mener ikke, at det er umuligt at løfte det sæsonens samlede gennemsnit til et niveau, der matcher sidste sæsons:

-Det er sjovt at gå til fodbold, når F.C. København spiller i PARKEN, og det er jeg overbevist om, at endnu flere vil erfare i løbet af foråret, siger han.