Flagparade for samarbejdsklubber, Blue & White Banner Day

Samarbejdsklubber: FCK’s tilstedeværelse styrker fællesskabet i hverdagen

At være samarbejdsklub under The Blue & White Banner indebærer såvel nogle sportslige perspektiver, som vi vil komme ind på senere på ugen. Derudover er det også vigtigt, at vi sammen skaber noget til det sociale og fællesskabet i de 42 klubber - og sfæren omkring dem. Således er vores eventafdeling ugentligt ude til arrangementer hos samarbejdsklubberne for at vise børnene, at der er andre aspekter i F.C. København end kerneproduktet – fodbold.

”Vi bruger samarbejdet i forskellige sammenhænge. Årligt har vi eksempelvis et stort arrangement, vi kalder Bold og Brunch, hvor F.C. Københavns tilstedeværelse er med til at trække de yngste til. Team Leo og Leo har været med, og det har været en kæmpe succes. De kommer med underholdende indslag, som børnene også kender fra tribunen. FCK Lykkehjulet og målvæggen blandt andet, og så kan de vinde nogle præmier. Børnene snakker meget om det – især mødet med Leo,” fortæller socialkoordinator, Mai Hørmann Jensen, fra Frederiksberg Boldklub, som bliver suppleret af bestyrelsesformand, Thomas Dreyer, i Gladsaxe-klubben, IF Bytoften, som har fællesskabet og glæden omkring spillet som det helt store fokuspunkt i deres hverdag.

Fodbold er mere end fodbold
”Hos os er fodbold meget mere end fodbold. Vi har rigtig mange events og sociale ture til udlandet. Vi er en rigtig rigtig social familie, og de her ting og arrangementer, vi har med FCK, er med til at samle klubben og dens medlemmer på kryds og tværs – på tværs af årgange. Alle vil eksempelvis med, når vi skal ind og se FCK spille,” forklarer Thomas Dreyer og tilføjer:

”Vi har stor glæde af at være en del af Blue & White Banner Cup, den fede indendørs-turnering med de andre samarbejdsklubber og de arrangementer, som vi deltager i – og som FCK deltager i hos os. For eksempel fik vi besøg til et velgørenhedsarrangement for en måned siden, hvor der var alle mulige aktiviteter, og tidligere har FCK doneret noget til vores julelotteri,” fortæller han og pointerer samtidigt, at det store gensidige engagement har smittet af på medlemmernes fodboldpræferencer, hvilket også i de seneste år helt konkret er synligt på DFDS Familietribunen, som har oplevet en stigende interesse fra blandt andet de mange medlemmer af samarbejdsklubberne, der vender tilbage kamp efter kamp.

Styrket FCK-relation
”Det giver også et større tilknytningsforhold hos vores børn til FCK. Det er der ingen tvivl om. For år tilbage så vi flere andre trøjer, end vi så FCK-trøjer. Nu vil jeg vende den om og sige, at det er stik modsat. Og det er skam helt fra vores dameseniorer og ned til de små. Så det er noget, der fylder i børnene især. Vi ved også, at der er flere af dem, der tager ind på tribunen med deres familier til hver kamp,” fortæller Thomas Dreyer om den voksende relation mellem de to klubber på den ene side – og hans medlemmer og F.C. København på den anden side. En udvikling, som Mai Hørmann Jensen også kan nikke genkendende til.

”Der er rigtig mange FCK-fans, og det giver helt sikkert noget til tilhørsforholdet og fællesskabet mellem vores klubber, når vi deltager i hinandens arrangementer. De helt små er helt oppe at køre, når Leo er tæt på. Det skaber en god stemning for alle vores medlemmer.”

Alle samarbejdsklubber samles på søndag mod Lyngby, når der afholdes Blue & White Banner Day, som er en hyldest og markering af netop det fællesskab, der er mellem os og vores samarbejdsklubber. I den forbindelse er der på DFDS Familietribunen den hidtil største børnetifo i Telia Parken med fællesskabet som altoverskyggende reference.