Derby-view over Telia Parken i smukt solskin

Vi vil være 20.000 i snit i 3F Superligaen

F.C. København vil have mindst 20.000 tilskuere i gennemsnit til vores hjemmekampe i 3F Superligaen i fremtiden. Det mål har vi sat på baggrund af vores Strategi 2019+.

Sidste sæson havde vi med 17.260 det højeste tilskuergennemsnit siden 10/11-sæsonen til vores hjemmekampe i Superligaen, men ambitionen er at løfte gennemsnittet yderligere, så det runder 20.000 senest i sæsonen 22/23.

”Vi er meget bevidste om, at det er en ambitiøs målsætning, men vi mener også, at den er realistisk. Men den kræver, at mange ting går op i en højere enhed,” siger COO i FCK, Katja Moesgaard og fortsætter:

“Vi ønsker at være stedet, hvor københavnerne samles. Det kræver, at vi gør vores hjemmekampe til en totaloplevelse, og at vi fortsat arbejder hårdt på at gøre det til en bedre og mere helstøbt oplevelse at gå til fodbold i København."

"Vores store kampe skal være et reelt alternativ til alt andet, du kan lave i København - også selvom du ikke tit kommer i Telia Parken. Vi synes, vi har givet eksempler på, at det kan lykkes. Blandt andet i mesterskabsspillet og tidligere med europæiske kampe.”

”Men vi kan ikke løfte den her opgave alene. Vi får først og fremmest brug for vores nuværende loyale fans, vores partnere og byen, hvis vi skal lykkes. Alle er enige om, at oplevelsen stiger, når vi er mange til kamp, så vi har alle stor interesse i at lykkes med denne målsætning,” slutter Katja Moesgaard.

Gode tendenser at bygge videre på i forhold til udviklingen
”Sidste sæson hævede vi vores laveste tilskuertal fra 8.000 i 17/18 til 11.000. Især udviklingen på Sektion 12 har langt overgået vores forventninger, og til de største kampe har vi nu Sektion 12 på både nedre og øvre B. Det er vi utroligt taknemmelige for, og det lover godt for fremtiden," siger Jacob Lauesen, Director, Brand Marketing & Development.

"Det samlede tilskuertal gik også flot frem, og vi sluttede sæsonen med et snit på 17.260, som er vores højeste siden 10/11. Og vi tror på, at vi kan bygge endnu mere på."

”Det skal blandt andet ske ved at at få endnu flere til at købe sæsonkort og de mere fleksible abonnementer, som er blevet taget rigtigt godt imod. Og så skal vi gøre de store kampe til et Københavner-event på linje med en stor koncert eller gadefest. Alle i byen skal vide det og få lyst til at komme, når vi f.eks. møder FC Midtjylland i en direkte duel om guldet, eller når vi har Derby,” siger Jacob Lauesen og uddyber:

”Når københavnerne så giver os chancen, skal vi på alle væsentlige punkter matche deres forventninger til oplevelsen. Så kommer de forhåbentlig igen og anbefaler oplevelsen til andre. Det kræver, at vi ved mere om deres forventninger, så det vil vi søge større viden om."

"Billetprisen er absolut ikke det eneste parameter, men det er afgørende, at vi har et rimeligt prisniveau, og derfor har vi indført markant billigere billetter i vores nye prisstrategi. Vi har også taget et opgør med gratis billetter, som vi har reduceret antallet af betragteligt, fordi det skal kunne betale sig at være loyal.”

"Den vigtigste driver for tilskuertallet er selvfølgelig, at holdet fortsat leverer godt spil og resultater. Men vi synes, at 20.000 i snit er en spændende og motiverende målsætning, og vi tror virkelig på det. Vi er i hvert fald klar til at gå forrest i at drive udviklingen fremad, og det tror vi også, at vores fans og partnere er klar til,” slutter Jacob Lauesen.


>> Læs også: Højeste hjemmebane-snit i otte år