Forhold omkring Malmökampen

F.C. København beklager, at mange af vores fans havde en dårlig oplevelse ved indgangene og på tribunerne til torsdagens Malmökamp.
 
Vi er gået i gang med en grundig evaluering, der ikke er afsluttet med denne udmelding, men vi vil gerne kommentere på en række forhold allerede nu.
 
Fejlinformation ved indgangene
Vi beklager meget, at vores fans ved indgangene på C-tribunen fik at vide, at de kun måtte benytte den indgang, som svarer til deres plads på billetten/sæsonkortet. Det var en fejl.
 
Meningen var, at kravet kun skulle gælde adgangen til C1 og C2, hvor vi havde skærpet visitation, idet vi kunne se, at der var solgt en del pladser til svenske tilskuere, jf. senere.
 
Frustrationen over at blive afvist ved én indgang og skulle stille sig i en ny kø er fuldt forståelig.
 
Malmöfans på C-tribunen
Vi har fået mange klager over, at der var Malmöfans på C-tribunen, hvilket vi også ved selvsyn konstaterede under kampen.
 
Siden lodtrækningen har vi været opmærksomme på sikkerhedsspørgsmålet om fanadskillelse, og vi har løbende fulgt udviklingen i såvel billetsalg som på de sociale medier og forsøgt at forberede os bedst muligt. Relationen mellem de to lande og byer har dog gjort det noget nær umuligt at løse opgaven perfekt i forhold til at sikre, at der ikke kunne være billetter i de forkerte hænder.
 
Vi har blandt andet afvist mere end 7.000 forsøg på køb af billetter via blokering af udenlandske kreditkort.
 
I vores kommunikation har vi mange gange gjort opmærksom på, at man kun måtte udvise tilknytning til Malmö FF, hvis man opholdt sig i udebaneafsnittet eller i Malmös VIP-afsnit på A-tribunen (i lighed med at vores partnere fx bærer FCK-halstørklæder og jubler over FCK-scoringer på VIP-afsnit på udebaner).
 
Vi har også nøje overvåget salget af billetpakker (til alle tre hjemmekampe i gruppespillet), da vi havde mistanke om, at Malmöfans købte disse for kun at sikre sig plads til Malmökampen. Der var dog en ret høj udnyttelsesgrad af pakkepladserne mod Lugano og Dynamo Kyiv, men vi var opmærksomme på, at det kunne skyldes, at Malmöfans gav eller solgte pladserne til andre.
 
Da vi åbnede for enkeltsalg af billetter var de forbeholdt FCK-fans, indtil Nedre C var udsolgt. Først herefter kom et mindre antal i åbent salg, og i lighed med det tidligere salg blokerede vi stadig for alle svenske kreditkort.
 
På kampdagen afviste vi flere hundrede Malmöfans i indgangene og eskorterede også rigtigt mange ud under kampen.
 
Det er imidlertid vigtigt at huske, at vi ikke kan og må afvise tilskuere alene på grund af deres nationalitet.
 
Derfor kunne vi - trods alle intentioner og foranstaltninger - ikke helt forhindre, at Malmöfans kom ind på vores fanafsnit.
 
Når vi konstaterede, at stadionreglementet blev brudt, sendte vi som nævnt personale ind for at bortvise de pågældende, men det er nødt til at ske på en måde, hvor vi samtidig tager et helhedshensyn til sikkerheden for alle på tribunen.
 
Når det viser sig, at en større gruppe udviser tilknytning til Malmö FF, er der en betydelig sikkerhedsrisiko forbundet med at sende personale ind for at bortvise alle.
 
Sådanne helhedsvurderinger sker også i mange andre dele af samfundet, når de ansvarlige myndigheder skal håndtere bevidste regelbrud eller lovovertrædelser i større omfang.
 
Der er ingen tvivl om, at mange af vores egne fans har følt sig utrygge og provokeret, og det er vi de første til at beklage. Samtidig er vi dog glade for, at det trods alt ikke udviklede sig på en måde, der gav alvorlige skader for nogen, hvilket som nævnt var det primære sikkerhedshensyn.
 
Pyroteknikken
I forhold til den voldsomme brug af pyroteknik har vi for nylig præciseret regler og risici og gjort vores holdning klar, og den er ikke ændret.
 
UEFA har nu åbnet en sag mod klubben, og vi afventer behandlingen af den.
 
Vi er klar over, at dette er en kompliceret og stor opgave at løse, og at det kommer til at tage tid.