F.C. København spiller i lyserøde trøjer

Overskuddet fra salget af de signerede trøjer går til Kræftens Bekæmpelse

 

Når Michael Gravgaard, Lars Jacobsen og de øvrige spillere i F.C. København løber ind på PARKENs græs til SAS Liga-kampen mod Vejle Boldklub den 29. oktober vil man for første og eneste gang se de danske mestre spille i lyserøde trøjer.

 

Det sker som et led i kampagnen ”Breast Friends”, der er iværksat af medicinalvirksomheden Roche. Kampagnen sigter dels på at sætte ekstra fokus på brystkræft i hele oktober og dels på at støtte Kræftens Bekæmpelses forskningsarbejde på området.

 

En af de maksimalt 13 lyserøde FCK-trøjer, der kommer i kamp den 29. oktober vil blive udloddet som præmie i en overtakseret sms-konkurrence i PARKEN på kampdagen, og de øvrige vil blive solgt på auktioner før og efter kampen. Alle trøjer vil naturligvis blive signerede af F.C. Københavns spillere, og indtægterne fra såvel sms-konkurrence som auktioner går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse.

 

- Jeg kan love, at det bliver både første og sidste gang, at F.C. København spiller i lyserødt, og derfor vil de få og historiske trøjer være attraktive. Jeg er overbevist om, at der bliver en ganske pæn sum penge til Kræftens Bekæmpelse, siger F. C. Københavns bestyrelses-formand Flemming Østergaard, der ikke havde svært ved at tage en beslutning, da tilbuddet om at medvirke i kampagnen blev præsenteret:

 

- Vi har flere personer i klubben, der som mange andre danskere har haft brystkræft tæt inde på livet enten som patienter eller pårørende, så det var en meget let beslutning at støtte kampagnen, siger han.

 

Flemming Østergaard vil være vært ved en VIP-frokost før kampen, hvor et selskab udelukkende bestående af kvinder vil blive indført i fodboldens hemmeligheder af en foredragsholder, og hvor to af de lyserøde spillertrøjer vil blive solgt på en auktion.

 

Det bliver det velrenommerede auktionshus, Bruun Rasmussen Kunstaktioner, der får ansvaret for såvel auktionen ved frokosten (med Frederik Bruun Rasmussen som auktionarius) som den efterfølgende auktion på Internettet, hvor de resterende op til 10 trøjer vil blive sat til sag til de højestbydende.

 

100 procent eller slet ikke
Oprindelig var tanken, at F.C. Københavns spillere skulle løbe på banen i lyserøde overtrækstrøjer, hvorefter holdet skulle spille kampen i klubbens normale hvide trøjer, men den idé modsatte F.C. Københavns sportschef, Carsten V. Jensen, sig:

 

- Vi er stolte af vores hvide klubdragt, men når vi går ind i noget, så går vi ind i det 100 procent, og det gælder også for en kampagne som støtter kampen mod kræft. Derfor spiller vi naturligvis kampen i kampagnens lyserøde farve, siger han og understreger ligesom Flemming Østergaard, at der er tale om en engangsforeteelse.

 

I selskab med kæresten, veninden eller en helt tredje kan op til 3.000 kvinder i øvrigt støtte kampagnen ved at overvære kampen mellem F.C. København og Vejle Boldklub i PARKEN. F.C. København har således stillet et antal billetter gratis til rådighed for kvinder, der tillige kan tage en ledsager med på Danmarks nationalstadion. Roche betaler 30 kroner til Kræftens Bekæmpelse per Breast Friends-billet, der bliver benyttet. Billetterne, der kan erhverves uden beregning ved at tilkendegive støtte til kampagnen Breast Friends via hjemmesiden www.breastfriends.dk, fordeles efter først-til-mølle-princippet.