SAS Ligaen fem år frem

SAS fortsætter som hovedsponsor for landets fornemste turnering - SAS Ligaen. Ny fem-årig samarbejdsaftale udtryk for stabilitet og gensidig tilfredshed mellem hovedsponsoren og fodboldens parter.


SAS forlænger hovedsponsoraftalen for Danmarks bedste fodboldrække.

Dermed vil landets fornemste klubturnering også de næste fem år hedde SAS Ligaen.

SAS har gennem de seneste fire sæsoner som sponsor udviklet et tæt samarbejde med de 12 bedste fodboldklubber i Danmark. Et samarbejde som både klubberne, fans og SAS har haft stor glæde af.


Sponsorat god forretning

Derfor finder SAS det naturligt at forlænge sponsoratet af SAS Ligaen til og med sæsonen 2009/2010.

"Siden vi startede i 2001 har vi udviklet koncepter og aktiviteter og optimeret sponsoratet. Aktiviteterne og det tætte samarbejde med klubberne har skabt et kommercielt fundament, og har bevist, at sponsoratet også er en god forretning. Det vil vi naturligvis gerne bygge videre på," udtaler Jens Aaløse, direktør for Market, Product and Leisure Sales i SAS Scandinavian Airlines Danmark.

Fodboldens parter - SAS Ligaklubberne, Divisionsforeningen og DBU - udtrykker også stor tilfredshed med, at samarbejdet med SAS fortsætter i de kommende år.

"Dansk klubfodbold er inde i en rivende udvikling på vej mod professionalisering. Vi er glade for, at SAS anser os for at være en så professionel medspiller, at vi kan videreføre samarbejdet til gavn for begge parter i årene fremover," udtaler Allan K. Pedersen, FC Nordsjælland, i sin egenskab af klubdirektør og bestyrelsesmedlem i Divisionsforeningen.


Stabilitet og gensidig tilfredshed

"Det er en kompleks aftale at forhandle på plads, og begge parter er naturligvis også købmænd. Men forlængelsen er i sig selv udtryk for enighed om de overordnede mål med samarbejdet," udtaler Divisionsforeningens direktør, Claus Rode Jensen, og fortsætter:

"Alene det forhold, at en virksomhed som SAS forlænger en så stor aftale med os vidner om seriøsitet samt stabilitet i en branche i en dynamisk udvikling. Også derfor ser vi frem til en videre udvikling af samarbejdet med SAS."

"Vi er både på klubbernes og egne vegne glade for forlængelsen af samarbejdet med SAS. Vi har gennem de senere år indgået en række gode aftaler, som vidner om dansk fodbolds status som vor nationalsport. Forlængelsen er udtryk for gensidig tilfredshed mellem fodbolden og vores største, kommercielle partnere," påpeger DBUs formand, Allan Hansen.

Fodbold er i følge Jens Aaløse omdrejningspunkt i SAS` sponsorstrategi, som støtter op om de øvrige kommercielle strategier i virksomheden.

"Vi ved, at SAS Ligaen har udviklet sig til at være en god forretning, og med endnu fem år som hovedsponsor kan vi sammen med klubberne søsætte nye aktiviteter og gøre Danmarks bedste fodboldrække endnu mere attraktiv for fans og tilskuere. Vi bruger sommeren på arbejde videre med koncepterne og intensivere samarbejdet med tilskuerne og deres fans," slutter Jens Aaløse.


Øget omsætning og præference

For SAS har det ligeledes været vigtigt, at selskabet, der er Danmarks største flyselskab med sponsor- og samarbejdsaftalen, når ud til de flere end 1.2 millioner fodboldinteresserede mennesker i Danmark.

Siden 2001 har SAS sammen med klubberne arbejdet målrettet med at optimere sponsoratets værdi for klubberne, deres fans og for SAS.

SAS påpeger, at samarbejdet har medvirket til kommerciel succes på en række områder:

- En årlig rejseomsætning på et tocifret million beløb, baseret på konkurrencedygtige priser og et stort udbud af destinationer. Det gør SAS til klubbernes naturlige rejseleverandør, når det gælder rejser til de europæiske turneringer samt rejser for erhvervsklubberne.

- SAS Ligaen er Danmarks bedste fodboldrække, og samarbejdet har i sig selv givet SAS eksponering i TV og dagblade til en årlig værdi på mere end 10 millioner kroner.

- Kundeanalyser viser, at de kunder, som knytter SAS-navnet til SAS Ligaen, er mere positive over for SAS. Det betydet en øget præference for SAS' produkter.

- Alle EuroBonus-kunder har mulighed for at købe billetter til SAS Ligaen for deres EuroBonus-point. SAS kunder har været meget positive over for denne mulighed.

SAS har været hovedsponsor for SAS Ligaen siden sæsonen 2001/2002, og har benyttet en option i aftalen til at forhandle forlængelsen på plads.

Klubberne, Divisionsforeningen og DBU respekterer, at SAS ikke ønsker at offentliggøre den komplekse økonomi i samarbejdsaftalen.