24 timers Hackathon - se med da "Machine Leo" blev født

Hvordan kan vi med brug af data og digitale løsninger give en endnu bedre fanoplevelse på stadion – og mellem kampene?

Det var en af nøgletemaerne, da F.C. København og Netcompany fornyelig inviterede til 24 timers Hackathon i Telia Parken.

>> Læs mere om FCK’s digitale partnerskab med Netcompany

De 20 deltagere var en blanding af studerende fra DTU, CBS og AU og SDU, og ellers færdiguddannede – og det viste sig, at flere af deltagerne også var FCK-fans med sæsonkort til Sektion 12. Det var ikke et kriterie for at deltage, men i sagens natur en fordel at have ”førstehåndsoplevelser” med FCK.

Programmet gik fra fredag kl. 17 til lørdag kl. 17, og der blev knoklet til langt ud på natten, inden deltagerne valgte at få nogle timers søvn, inden de fortsatte igen.

Hvordan forbedrer vi tilskueroplevelsen?

F.C. København og Netcompany indledte med en præsentation af det digitale partnerskab, som blev igangsat før sommerferien, og hvor Hackathon var tænkt som en kreativ inspirationskilde fra udefrakommende. Desuden kunne Netcompany gerne benytte lejligheden til at spotte og tiltrække talenter til deres virksomhed.

Som nævnt var temaet at komme med kreative ideer til, hvordan vi – med hjælp af data og digitale produkter – kan øge tilskueroplevelsen. Men hvad dækker det nærmere over?

”F.eks. har vi allerede et digitalt produkt i Telia Replay, men ellers kunne det være et eksempel,” fortæller Jacob Lauesen, der er FCK’s Director Brand Marketing & Development.

”Med data tænker vi ikke kun på de oplysninger, vi opsamler om vores tilskuere via fx billetkøb og indgangsmøller. Det kan også være eksterne datakilder, som f.eks. vejret eller trafikinformationer o.lign., og det behøver ikke være data, der er relevante for en hjemmekamp. Vi vil også meget gerne forstå og forbedre tilskueroplevelsen mellem vores kampe, så vi bliver endnu mere relevante for vores fans,” tilføjer Jacob Lauesen.

Vurderingskriterier

Deltagerne var inddelt i fire grupper, som hver skulle udarbejde løsningsforslag inden for det beskrevne tema. Forslagene blev herefter vurderet på kriterierne

  • Relevans
  • Innovation
  • Bidrag til fanoplevelsen

I princippet var der frit slag, men dog med nogle begrænsninger i forhold til, at det skulle være realistisk at gennemføre inden for en kortere årrække – uden at koste en bondegård som et nyt stadion eller andre meget store investeringer.

Undervejs i gruppernes arbejde var der indlagt seancer lørdag aften og søndag formiddag, hvor de kunne stille spørgsmål til repræsentanterne fra FCK og Netcompany, og ellers mundede det ud i, at hver gruppe på fem minutter skulle præsentere et ”pitch” med deres løsninger.

Machine Learning

Vinderforslaget – kaldet ”Machine Leo” – handlede kort beskrevet om, hvordan F.C. København kan anvende det, man i dataverdenen kalder Machine Learning, dvs hvor en computer skaber ”læring” ved at danne mønstre og tendenser i store mængder data. Det vindende forslag blev belønnet med en rejse for hele gruppen til en europæisk FCK-udekamp.

Andenpræmien var en invitation til at overvære en FCK-hjemmekamp i Netcompany’s Skybox i Telia Parken, mens tredje- og fjerdepræmierne var droner eller en Nicklas Bendtner-trøje.

Det videre arbejde

”Selv om der var lagt stor energi og høj kreativitet i forslagene, var der ingen der lå lige til højrebenet før vi har et bedre datafundament på tværs af det digitale landskab. Det var heller ikke et krav, men betyder bare, at vi ikke her kan præsentere en konkret plan for, hvordan og hvornår ideerne bliver ført ud i livet,” fortæller Casper Heiselberg, FCK’s Head of Digital.

”Men ideerne indgår nu i det videre arbejde i vores digitale partnerskab med Netcompany, og vi overvejer også andre ideer til, hvordan vi kan involvere vores fans i arbejdet med at forbedre tilskueroplevelsen, både på kampdage og mellem kampene.”